IKAR IZNAD VIROVITICE
 

U zadnje smo vrijeme svjedoci sve intenzivnijeg zračnog prometa nad našim gradom. Sve češće viđamo razne letjelice kako klize virovitičkim nebom i okolicom. Neke jedva da uspijemo vidjeti, dok druge elegantno i lagano, prkoseći gravitaciji, kruže poviše naših glava, a ako imamo sreće, njihovi piloti će nam čak odmahnuti rukom, pozdravljajući nas na svom tajanstvenom putu po nebeskim prostranstvima. Čovjek koji to promatra ne može, a da se ne zapita, što se to događa, tko su ti ljudi i odakle su, kakve su to letjelice, otkuda stižu i kamo idu...? Odlučili smo za vas, saznati odgovore na ova pitanja, ali i pružiti vam informaciju više, kako biste doznali "tajne" tih virovitičkih letača, ljubitelja letenja i zaljubljenika u plavetne visine. Stoga smo se uputili u Gornje Bazje, gdje nas je dočekao izuzetno susretljiv i simpatičan čovjek, pilot, vlasnik jednog od zrakoplova koji nas je ponio u nebeske visine i pružio prekrasan pogled na Viroviticu, njenu okolicu i prirodne znamenitosti virovitičkog kraja, strpljivo odgovarajući na desetke naših pitanja, upoznao sa čarima i ljepotama zračne plovidbe, kako to piloti u svojem žargonu vole reći. Riječ je o gospodinu Darku Ribić, koji se letenjem bavi od 1996. godine. Zmajem upravlja od 1997. godine, a avionima od 1998. godine. Inače, Darko je po struci inženjer prometa, a zaposlen je u zagrebačkom Zagrebparkingu. Član je aerokluba Virovitica i aerokluba u Zagrebu.



U vrlo ugodnom razgovoru s njim, saznali smo puno toga, pa između ostaloga i kako postati pilot, sportski naravno. Motorni zmajevi su nam privlačni jer su jednostavni i relativno jeftini, a za letenje na njima nisu potrebne neke velike škole. Predavanja se organiziraju u aeroklubovima i na njima se polaznici škole pripremaju za ono što ih očekuje "tamo gore". Za upravljanje motornim zmajem potrebno je znati samo ono osnovno, a to je nešto aeronautike i meteorologije. Zatim slijedi nekoliko praktičnih sati letenja i nakon toga ste spremni samostalno letjeti. Želite li postati pilot aviona, tu su stvari malo složenije jer osim aeronautike i meteorologije, potrebno je imati i znanja iz mehanike, matematike, poznavati motore... No, niti to nije tako teško, jer kako kaže Darko, svaki potencijalni pilot može postati pilot. Za sve postoji literatura, potrebno je položiti 11-12 ispita, školovanje traje godinu i pol, a s praktičnim letenjem sa svojim instruktorom letenja, započinjete već prvi sat, bez da imate pojma o letenju, aerodinamici, aeronautici i ostalome. To nas je iznenadilo jer nismo očekivali takav pristup početku školovanja.



Darkov prvi zrakoplov koji je nabavio, bio je potpuno novi motorni zmaj Apollo 15, kojega je nabavio 1996-1997. godine. Riječ je o zmaju mađarske proizvodnje sa vodom hlađenim motorom Rotax 582, koji ima 64 konjske snage. Saznali smo i cijene takvih letjelica, novih naravno, pa ako imate 20-25 tisuća eura, možete kupiti sasvim lijepi motorni zmaj, sa širokom paletom opreme, od kojih će vjerojatno obavezna svima biti, futrola sa padobranom i raketom, koja u slučaju hitne potrebe, može u djeliću sekunde izvući padobran i otvoriti ga. No, kako nam je Darko rekao, u njegovoj letačkoj karijeri to mu još niti jednom nije zatrebalo pa nam nije znao opisati kako to stvarno izgleda u praksi. Mi smo naravno bili zadovoljni takvim odgovorom. Želite li nabaviti takav padobran posebno, to će vas koštati oko 3500 eura. Osim toga, još je jedan dio opreme dobro imati, a riječ je o radio uređaju koji radi na sportskoj frekvenciji od 123,50 MHz preko kojega ćete komunicirati sa kućom, kontrolom letenja na aerodromu, ali i slušati komunikaciju između ostalih letača. To je od izuzetne važnosti jer ćete tako moći znati koliko je letjelica u vašoj blizini, kojom brzinom lete, na kojoj su visini i u kojem pravcu idu. Naravno i vi ćete na taj način njima dati do znanja vaše podatke kako bi svi uvijek znali gdje je tko i na taj način izbjegli bliske susrete neželjene vrste koji bi mogli dovesti do kobnih posljedica. Kako nam je Darko rekao, koliko god izgledalo da je taj prostor oko nas veliki, nekada je tako mali da je to čudo jedno. Nemate li toliko novca za nabavku nove letjelice ili opreme za nju, ne očajavajte, postoji i tržište polovnih koje možete nabaviti za puno manje novca, a sigurne su za letenje. Svatko si može naći ono što mu je prihvatljivo i pristupačno.

Darko ima licencu za letenje na avionu Cessna 172, koji je četverosjed, lagan za upravljanje, vrlo je lijepi avion, rasprostranjen i popularan u svijetu, zatim za letenje na motornim zmajevima, i ultralakim avionima od kojih je ponosni vlasnik jednog takvog, tipa Storch, oznake 9A-UCV (9A je oznaka za Hrvatsku), za koji kaže da je sporiji avion od Cessne, ali je
okretniji, kao i licencu za letenje na svim avionima do 1500 kg. Iako su slični, svaki avion je poseban i trebalo bi za svaki 2-3 sata provesti u obuci prije ozbiljnijih letenja kako bi se pilot navikao na letjelicu. Njegov je ultralaki avion napravljen od epoxida u kombinaciji sa aluminijem, težina mu je bez pilota oko 240 kilograma, ukupna poletna masa mu je oko 450 kilograma, a maksimalna brzina oko 150 km/h. Motor je dvotaktni Rotax 503, ima 54 konjske snage. Avion je dobar u penjanju, ima trokraku elisu, a spremnik goriva od 40 litara mu omogućuje autonomiju leta od 3-4 sata. Potrošnja goriva je 10-15 litara u zavisnosti od režima rada motora i uvjeta u atmosferi. Može se popeti na visinu do oko 3 kilometra jer nema kompresor zraka koji je potreban sagorijevanju goriva na većim visinama, pošto je iznad 3,5 kilometra zrak rjeđi. Motornim zmajem je letio do visine od 1800 metara, a ultralakim avionom do maksimalno 1000 metara. Cessnom je letio na visini od oko 4 kilometra (11000 stopa). Njegov motorni zmaj leti brzinom do oko 120 km/h.



Da ima mogućnosti, kaže da bi si nabavio jedan četverosjed, Cessna 172 ili Roden, za koji veli da je niskokrilac i krasan avion, relativno brz. Jedini problem mu je dugo čekanje rezervnih dijelova za svoje zrakoplove, ili odlazak na specijalizirane servise koji se nalaze izvan granica RH, u Sloveniji, što se tiče ultralakih aviona koji su od epoxida pa se jedino tamo mogu popravljati.

Letenje je skup sport, jer samo pregled, registracija i kasko osiguranje po jednoj njegovoj letjelici stoji oko 6000 kuna. Kako posjeduje avion i zmaj, potroši oko 12000 kuna godišnje samo na to. Sat letenja ga košta 100-150 kuna, svjećice se mijenjaju svakih 25 sati, svaki motor ima dvije svjećice po cilindru, po dva odvojena paljenja iz razloga sigurnosti... Litra ulja je 103 kune, a potroši se za 5 sati leta. Ultralaki avion troši normalno gorivo od 95 oktana, mješavinu, jer je dvotaktni motor. Pošto je prometne struke i dugo se bavi motorima, djelomično sam servisira motor, one manje zahvate, ali zrakoplov redovito ide u glavne ovlaštene servise u Zagreb ili Osijek.



Budućnost zrakoplovstva u Virovitici, smatra Darko, ovisi o ljudima i novcu. Letjelice su skupe i to je skup sport. Potrebna je edukacija ljudi i približavanje zrakoplovstva ljudima jer danas svatko tko poželi ima mogućnost letjeti. Trebalo bi poraditi na popularizaciji tog sporta među ljudima. Na letenje mu najčešće dolaze prijatelji ili rodbina. Kako je veliki zaljubljenik u letenje, volio bi da mu dođu i ostali ljudi koji žele letjeti, pa makar to bilo i onako, za svoju dušu, ljudi koji bi željeli vidjeti svoju kuću ili ulicu iz zraka, ljudi koji vole panoramske letove i žele snimiti koju fotografiju grada, prirode, oblaka... Mi smo se osobno uvjerili kakav je to prekrasan osjećaj biti u zraku, na visini od oko 250 metara i pri brzini od 120 kilometara na sat gledati svoj voljeni grad. Još je ljepše bilo prelijetati preko šumovitih i zelenih obronaka Bilogore i kružiti oko virovitičkih ribnjaka. To do sada nismo vidjeli iz zraka, a neke od tih fotografija koje smo napravili, odlučili smo podijeliti sa vama. Želite li vidjeti više, slobodno zavirite u našu fotogaleriju. I za cijelo to vrijeme nismo se niti trenutka dvoumili jesmo li pametno postupili. Jednostavno, upravljačka palica ovog živahnog aviona bila je u sigurnim rukama vrsnoga pilota koji niti jednom svojom gestom ili kretnjom nije dao mjesta sumnji u sigurnost onoga što radi - sigurnom i udobnom letenju iznad prekrasnog prizora koji se pružao pod nama! I zaista, to treba doživjeti jer se ne može riječima opisati. Oni hrabriji odabrati će let motornim zmajem. Zašto hrabriji? Pa u letu motornim zmajem izloženi ste izravnom kontaktu s atmosferom i njezinim fizikalnim svojstvima. Zamislite si let pri brzini od stotinjak kilometara, na glavi imate kacigu, sjedite u letjelici koja nema kabinu, i vjetar struji oko vas. Pogledate oko sebe, i vidite svijet onako kako to vide ptice. Nema kabine, nema stakla, moćni motor bruji nekoliko centimetara iza vas, i kada pogledate prema dolje, čini vam se kao da ste Bog, ugledat ćete prizor od kojega vam zastaje dah. Osjećate se slobodnije nego u avionu. Sve što trebate učiniti je raširiti ruke i prepustiti se doživljaju. Tko god želi, može to isprobati. Postupak je vrlo jednostavan. Nazovite Darka na njegov broj mobitela 091/481-60-44 i dogovorite se oko mjesta gdje ćete se naći, gdje želite letjeti, čime želite - avionom ili motornim zmajem, koliko dugo i kada, cijena je više nego pristupačna, opremite se fotoaparatom ili kamerom da možete ovjekovječiti te divne trenutke, a sve drugo prepustite svome pilotu. Vaše je jedino da uživate.

Za one koji imaju imalo sumnje u sigurnost takvih letova, moramo reći da ova vrst ultralakih aviona i motornih zmajeva kojima Darko leti, može bez brige letjeti i kao jedrilica. To znači, da s isključenim motorom može letjeti kilometrima u zračnim strujama koje ga nose, i može se sigurno spustiti na gotovo svaku ravnu livadu koju poželi. Kako nam je Darko rekao, nije rijetkost da piloti tako štede gorivo i uživaju u letovima nošeni zračnim strujama, bez buke motora. Stoga, samo naprijed, letenje je danas veća uživancija no ikada prije, dostupna zaista svima! Osim toga, imate li prije ili poslije leta, bilo kakva pitanja o letenju ili u vezi letenja, slobodno ga pitajte. Darko nije osoba koja svoje znanje čuva samo za sebe, on je jedan od onih koji svoja znanja rado prenose svima koje to zanima, a vjerujte nam, jako ga je zanimljivo slušati jer on zna tako dobro pričati, da je nemoguće ne uživjeti se u sve to!

Njegova poruka svima vama je: dođite na svaki aeromiting, pogledajte letjelice, popričajte sa pilotima, postavite im sva pitanja koja vas zanimaju, svatko od pilota će vam odgovoriti na svako vaše pitanje, piloti nisu ništa drugo do obični, normalni ljudi koji su malo "udareni" za letenje, ne bojte se letjeti i isprobajte letjeti, jer to je prekrasan doživljaj!

 


Copyright © All rights reserved 2005, AEROKLUB Virovitica
designed & developed by Matej Sudar | technical support by